Sportem ku zdraví

January 15, 2011

Tempo života v Accře je na naše evropské poměry velice pomalé a na první pohled se zdá, že Afričani nevykonávají žádné rychlejší pohyby – tedy kromě občasného dobíhání trotro. Zdání ale klame.

Ghaňané mají rádi sport! Číslo jedna je, samozřejmě, fotbal. Tím Ghana prostě žije. Každý tu má tým, který podporuje.  Také když se lidé dozví, že jsem z Čech, všichni mi okamžitě hrdě hlásí, že nás v roce 2006 porazili ve fotbale, někteří i přidávají detaily tohoto zápasu, což dodneška nechápu, jak si mohou pamatovat. Já tedy velkým příznivcem fotbalu nejsem a tak jsem se zaměřila na sport číslo dvě, kterým je, kupodivu, běh.  Po svítání jsou ulice plné běžících lidí, jak jsem se doslechla a tak jsem se jednoho rána rozhodla se k místním přidat.

 

 


 

Nebyla jsem si jista, jak místní přijmou běžící obruni (bělošskou) holku, tak jsem požádala mého afrického kamaráda o doprovod. To asi byla chyba a chvílemi jsem si myslela, že jsem tím podepsala ortel své smrti. Místní lidé jsou totiž nějak více přizpůsobeni pohybu na horkém vzduchu a vstávání brzy ráno než já.

Takže můj jogging probíhal následovně: V půl páté ráno (běda, běda) mě probudil telefon, a že tedy jestli jdu běhat. Ještě rozespalá jsem se vymotala z moskytiéry, to je taková síť, pod kterou musíme spát, aby na nás nelezli brouci a komáři. Před brankou na mě už čekal můj kamarád, oblečen ve sportovním. Podle všeho nasadil lehký klus, což se pro mě znamenalo úprk na pokraji mých sil, přeskakování kanálů, výkopů a děr a kličkování mezi obchodníky a zametači.

V Accře není žádný park, alespoň ne v blízkosti místa kde bydlím, takže všichni běhají na ulici. K mému překvapení jsou už brzy po ránu ulice plné lidí, život tady začíná mnohem dřív než v Evropě. Jednak kolem čtvrté hodiny začínají muslimské modlitby, takže se svolávání „Alláh, Alláh“ nese ulicemi a muslimové se sbíhají do mešit.

Přibližně v tuto dobu zažíná také úklid ulic. To je další překvapující zjištění. Ačkoliv ulice vypadají přes den velmi špinavé, prašné a na zemi se válí poměrně dost odpadků, místní je pravidelně uklízejí.

Každé ráno se asi hodinu po svítání ozývá podivné „cccccccccc,cccccccccccccccccc“. První dny jsem nemohla rozluštit, co že to je za zvuk (v mých lehce paranoidních myšlenkách jsem si představovala obří brouky, cikády či podobné hrozné tvory, kteří tento zvuk vydávají). Až při běhu ulicemi jsem, k mé úlevě, zjistila, že je to zametání, „sweeping“. Místní ženy používají speciální metlice, které jsou vyrobené z proutí a těmi pečlivě zametají ulice a to i ty prašné!

Takže jsme při ranním joggingu přeskakovali hromady odpadků a nameteného prachu.  Také pouliční prodavačky tou dobou už dávno připravovali jídlo, takže se ulicemi nesly rozličné vůně a pachy a kouř zpod kotlů, ve kterých hlavně smažené pokrmy připravují. I po ránu je už poměrně horko a dusno.  Zatímco se ostatní běžci elegantně orosili, nebohá já jsem byla rudá a zadýchaná (a to jsem si původně myslela, že mám poměrně dobrou kondičku).

Není tu moc bělochů, takže působím velký rozruch, když se ulicemi jen projdu. Natož když se jimi řítím s jazykem na vestě. Naštěstí tento rozruch není nepřátelský, spíš zvědavý. I když musím uznat, že dotazy proč jsem tak červená mě teda docela vadili. A tak jsem, lapajíce po dechu vysvětlovala, že to tak běloši prostě mají, že když je jim horko, tak trochu zčervenají… no nevím, jak moje osvěta zapůsobila.

Po hodině běhu jsme se konečně vrátili domů. V šest hodin už byly ulice plné aut, v Accře je totiž téměř permanentní dopravní zácpa.

A poprvé za můj pobyt v Africe jsem si skutečně užila dlouhou (studenou) sprchu.

 

Leave a Reply

